17 comments on “Investment in “Amanah Saham Nasional Bumiputera (ASB)” @ Islamic Perspective : Boon Or Bane?

  1. I am impressed. Another banking flair that is apparent in you. It is good to see you teach the small kids. With your knowledge and great language skill, I am sure you will be a good teacher remembered by all.

  2. Kalau ASB haram, macam mana dengan semua pelaburan tu? pada pandangan saya, ASB haram, maka hilanglah instrumen pelaburan yang pasif dan selamat, miskinlah orang melayu….

    Kadangkala rasa sedih juga, sebab banyak orang tak suka melabur, dah mula kerja, baru nak melabur, sepatutnya pelaburan diajar sejak sekolah, (saya ada ASB start sekolah menengah, sebab saya bawah 18 tahun, saya buat beserta emak saya)

    Alhamdulilah, duit ASB terkumpul jugalah. boleh saya guna untuk kecemasan. Saya sekarang tengah kumpul duit untuk melabur ke instrumen pelabuan
    islam pula.

    Tetapi, apabila saya dapat tahu ASB tu haram, saya rasa bingung. macam mana mahu cakap ya, saya rasa marah. Semua duit saya kumpul … hasilnya tidak halal?

    Saya bukannya mengejek Mufti, tetapi kadangkala, mengapa sudah beberapa lama baru nak beritahu “oh, ASB tak halal la” Mengapa sudah hampir 20 tahun, baru nak diteliti kembali? sebelum ni tak teliti?

    Sabar, sabar, fuh, saya tulis ikut apa yang di fikiran saya ni.

    Sebelum ini, saya ada katakan kepada kawan-kawan, melabur dalam ASB, selamat dan dijamin kerajaan. Jangan digunakannya di dalam MLM. MLM=tak bagus Ini termasuk rakan-rakan saya di yang belajar pengajian Islam. Mereka semua buat tak tahu sahaja, dan teruskan dengan duit MLM. (akhirnya depa rugi, beberapa minggu kemudian)

    Selepas fatwa ini keluar, saya tak tahu mula-mulanya, tetapi salah seorang daripada pelajar tu tegur saya mengatakan saya dah buat dosa melabur duit haram. (mengamuk saya apabila dia berkata begitu) Saya tak pasti bagaimana pelajar ni dapat tahu pasal fatwa ni bagaimana, (fatwa ni tak diwartakan; tak diwar-warkan). Kemudian, saya dapat tahu fatwa ini dikeluarkan di Surat khabar Keadilan yang selalu diberi di MAsjid di Sekitar Selngor. Begitu marah saya. macam kena pukul di kepala di belakang.

    Sudahla orang Melayu tak pandai jaga duit, instrumen pelaburan yang pasif dan selamat pun haram. Depa kata duit tak menjamin akhirat, tetapi ini tidak bermakna kita boleh hidup selama hayat tanpa duit. Tambah lagi dengan sikap pemalas, kaum kita semakin tidak pandai. pandai berbelanja; ya pandai menyimpan;tidak.

    Alahai, alahai…..

    duit ASB saya, saya biarkan sahaja. biarlah begitu. tetapi ini tidak bermakna saya berhenti melabur; saya tengah kumpul duit nak buat pelaburan mula di salah sebuah pelaburan yang bertepatan dengan syariah. Tempoh; 3 tahun; kalau ok, saya nak guna duit ini untuk sambung belajar Oversea….

    dari : http://mursyidi.com/blog/hukum-pelaburan-amanah-saham-nasional-asn-dan-amanah-saham-bumiputera-asb/

  3. Kopiah : Ya…terima kasih 🙂

    Tony : Thank you so much for the kindest words 🙂

    Apit : Ya 🙂

    Anon : Hmm..entahlah…in the end, rasanya semuanya pilihan terletak di tangan masing-masing 🙂 Wallahualam…saya pun masih dalam proses penimbangan tara////

    • berdasarkan penerangan yang dikeluar oleh cikgu shahril keputusan mufti berkenaan dengan ASB n ASN adalah mubah (harus) dan xjatuh haram..selagi kita tidak pasti dengan sesuatu pelaburan itu samada ia memang dilabur dalam industri non-halal n seumpama dengan nya selagi itu kita tidak boleh mengeluarkan hukum pelaburan itu adalah haram.

      n kepada ANon: persoalan tentang mengapa ambil masa 20 tahun baru nk declare hukum pelaburan di ASB. ok, kita ambil begini lah.. dulu ASB xde pon pg melabur sgt kat luar, jadi unsur2 non halal sgt terjaga n tiada satu audit pon yang buat laporan.. n sekarang ASB dah melangkah jauh… jadi unsur2 non-halal mungkin xterkawal. jangan salahkan majlis fatwa, or SC , or SAC.. sebab untuk menentukan halal haram sesuatu transaction diorang ada benchmark tersendiri.

      apepon tahniah..!! sebab alert tentang semua ni… 🙂

      • Thanks for the new insight! Yes, I like that as well. Furthermore, pihak berkuasa sendiri dah keluarkan keputusan ia harus, kan? Jadi itu semua adalah “tanggungan” mereka lah kan sebagai ketua dalam negara. TQ! 🙂

  4. Anon .. melabur dalam Tabung Haji boleh juga.

    Sekarang ni dah ada pelaburan emas.
    I suggest Kuwait Finance House, full-fledged Islamic Bank.

  5. dodo : sure 🙂

    lola : yes… gold investment is the “IN” thing in financial world these days. And from most of the surveys, Yes, KFH is the most reliable Shariah-compliance as it has the physical gold. Wallahualam… 🙂

  6. But why haven’t there is fatwa issued nationally? This will not setlle and public is kept mummed and bewildered!

  7. Duro : It was issued on 3 februari 2008 that it was HARUS…but the latest in 2011 said it is HARAM..nonetheless, it was said that only Selangor State issued that…I have no idea about the stand of Majlis Fatwa Kebangsaan… 😦

    Placebo : Wallahulam…mungkin hukum HARUS kot sebab Majlis Fatwa tak keluarkan apa2 fatwa mengatasi yang sebelumnya..saya tak tahu; mungkin terlepas pandang. Wallahualam..kena tanya orang yang lebih arif.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s